Yhteiskehittäminen toimii! TWoR ja YLE Areenan RopeLIVE:Veritimantti

Pelikeskuksen Venla on Yle RopeLIVE:Veritimantti roolipelilähetyksen pelinjohtaja ja pääkäsikirjoittaja. Homma huipentuu 14.4. perjantaina Yle Areenassa livenä klo 18-24 pelattavaan lähetykseen. Peli on katsojia vahvasti osallistava: voit vaikuttaa seikkailun kulkuun luomalla Yle tunnukset, osallistumalla pelin aikana äänestyksiin ja vaikuttamalla yhden pelihahmon toimintaan chatin kautta. Lähetys on katsottavissa myös tallenteena. https://areena.yle.fi/1-65105875 

Miten tämä liittyy TWoRiin? Ensinnäkin RopeLIVE tuo suomenkielistä roolipelaamista kaikenlaisten katsojien ulottuville ison produktion muodossa. Pelikeskus on suositellut RopeLIVEn lähetyksiä aiemminkin keinona päästä raottamaan salaisuuden verhoa: Millaista on roolipelaaminen? Mitä pelipöydässä oikein tapahtuu? Olisikohan tämä minun juttuni? Ja haluaisinko kokeilla The World of Recoverya, hyvinvoinnin buustaamiseksi ja toipumisen tueksi suunniteltua roolipeliä?   

Toiseksi, yhteiskehittäminen. Sekä The World of Recovery mobiilipeli että pöytäroolipelikampanja yhteiskehitettiin isolla, pääasiassa toipujista ja soteammattilaisista koostuvalla porukalla kahden vuoden perusteellisessa prosessissa pelien pääsuunnittelijan Venla Leimun vetämänä. TWoR-pelien matka on sisältänyt kaikkea ideoinnista erilaisten pelityylien ja -sisältöjen kokeiluun, pelihahmojen ja noppamekaniikkojen viilaamisesta aina pelin turvallisuuteen ja vastuullisuuteen liittyvien elementtien rakentamiseen. Olemme Pelikeskuksessa valtavan ylpeitä tästä meidän prosessista. Suurkiitos kaikille siihen osallistuneille!  

RopeLIVEn puitteissa ei mittavaa yhteiskehittämistä voi toteuttaa, mutta se on mukana pienimuotoisemmin. Jo tuotannon alkumetreillä Venla sai houkuteltua sisältötuottaja Justus Laitisen mukaan käsikirjoitushommiin. Justus toi peliin sekä asiantuntemustaan RopeLIVEn sisältötuottajana, osaamistaan pelinjohtajana että luovaa pääomaansa ideoiden ja tuunausehdotusten muodossa. Yhteiskehittämishetket olivat hauskoja, toimivia ja tehokkaita. Venlan visiota tuunattiin näiden perusteella merkittävästi. Justus kommentoi itse näin: ”Pelinjohtajan rooli tuppaa olemaan usein aika yksinäinen ainakin siinä vaiheessa, kun hän suunnittelee peliä, joka vaatii monesti taustatyötä, suunnittelua ja kirjoittamista, kirjoittamista, kirjoittamista. Niinpä on ollut hyvin virkistävää kirjoittaa ja luoda peliä yhteistyössä. Venlalla on hieno, ja sanoisin jopa harvinainen, taito luoda asioita yhteistyössä luontevasti ja vaivattomasti.” 

Yhteiskehittäminen on parhaimmillaan kohderyhmää – tässä tapauksessa pelaajia – osallistava prosessi, missä vuorovaikutukselle on tilaa ja aikaa. Venla päätti tässä hengessä järjestää kaksi RopeLIVE testipeliä: ensimmäinen oli raakile, missä testattiin muutamia pelin pääelementtejä. Testipelaajia osallistettiin yhdessä ideointiin pelin jälkeen – perinteinen palautekeskustelu syvennettiin yhteiskehittämistuokioksi, minkä perusteella peliä tuunattiin lisää. Prosessiin ehdittiin saamaan mukaan vielä toinen testipeli valmiimmalla sapluunalla ja vastaavalla yhteiskehittämistuokiolla.  
 
Pelikeskuksessa uskomme yhteiskehittämiseen, vallan tasavertaisempaan jakoon vallankumouksellisena metodina tuoda sekä kehitettävään asiaan että kehittämisprosessiin moniäänisyyttä ja toipumisorientaation merkityksellisyyttä, osallisuutta ja tasavertaisuutta. Kaikki kutsutaan yhteisen suunnittelupöydän ääreen luomalla turvallinen, salliva tila, jossa jokainen tuntee olevansa tärkeä osa porukkaa. Tässä ilmapiirissä syntyy parhaita ideoita, kun ihmiset uskaltavat tulla pöytään vahvuuksineen, ideoineen ja erityistarpeineen. Uskomme myös, että jos pääarkkitehdit osaavat hommansa, on lopputulos timanttista laatua – uskallamme väittää, että usein jopa parempaa kuin mihin perinteisellä “suunnittelija norsunluutornissaan” -metodilla pääsee. Yhteiskehittäminen on huikea suunnittelutapa, jonka soisimme leviävän kaikkialle!